Jeg reparerte PS3 YLOD ved å putte hovedkortet i ovnen!

Svar
Brukeravatar
B|G1
Site Admin
Innlegg: 98
Registrert: fredag, 15 april 2011 / 23:44
Kontakt:

Jeg reparerte PS3 YLOD ved å putte hovedkortet i ovnen!

Legg inn av B|G1 »

Hei.

Jeg har som sagt Playstation 3 60GB-utgaven (med 250GB harddisk). Dvs. den første utgaven som kom som har minnekortleser, 4 usb-porter og støtte for PS2-spill.

I går tok hovedkortet kvelden, dvs. den fikk YLOD (yellow light of death). Den slo seg plutselig av mens jeg spilte og laget 3 pipelyder, deretter blinket den bare rødt.
Jeg slo av og på strømbryteren og prøvde å slå den på - uten hell - fikk bare et gult lys etterfulgt av blinkende rødt samtidig som 3 pipelyder.

Dette skjer når PS3'n er varm over tid, slår man den av så avkjøler den seg fort. Dette skaper brist i hovedkortet. Det er loddepunktene under prosessoren og skjermkortet som ikke takler dette så bra. Etter at industrien begynte med blyfri lodding så ble dette problemet et faktum.

Jeg har tidligere reparert dette for kompiser ved å gjøre en såkalt "reflow". Dvs. at man bruker en varmepistol å fokuserer varmen på prosessoren og skjermkortet sånn at loddepunktene under fester seg på nytt. I går fant jeg ikke varmepistolen så derfor tenkte jeg nytt; nemlig å putte hele hovedkortet i ovnen.

1. Jeg fjernettoppdekselet på PS3'n og puttet hele PS3'n i fryseren (-24C) i 30 minutter. Jeg tok den ut og koblet rett på tv og strøm. Den fungerte i ca. 30 sekunder. (Kulde gjør at komponenter trekker seg sammen, dermed hadde loddepunktene litt kontakt før de ble varme).


Siden dette ikke fungerte så tenkte jeg at ovnen skulle prøves.

1. Jeg demontert PS3'n og tok ut hovedkortet.
2. Jeg la inn hovedkortet i en forvarmet ovn på 200C (ikke varmluft).
3. Den lå i ovnen i 10 minutter
Det skal ikke lukte brent plastikk, bare litt brent elektronikk...
4. Jeg åpnet ovnen og lot den avkjøle seg til den fikk normal romtemperatur, dvs. etter ca. 45 minutter.
5. Jeg monterte alt sammen og slo den på. DET FUNGERER!!! Jeg fortet meg og tok backup av alle savegames på en ekstern harddisk med FAT32 partisjon (noen savegames kan bare lagres hos playstation+ utrolig nok :( )

Hovedkortet i ovnen
Hovedkort i ovnen
Hovedkort i ovnen


Den fungerer fortsatt i skrivende stund!. Men jeg anbefaler ikke dette som en permanent løsning. En permanent løsning er såkalt "reballing PS3" hvor man fjerne alle loddepunkter og setter dit nye. Utstyret man bruker der kan være Jovy RE-7500. Det har jeg ikke kjøpt (enda)...


Før jeg monterte alt sammen så borret jeg masse hull under viften. Nå har den bedre tilgang på frisk luft sånn at tempraturen ikke blir så høy sånn at dette forhåpentligvis ikke skjer igjen.
Nye luftehull under PS3
Nye luftehull under PS3
PS4 Pro
Nintendo Wii (Chip+softmod)
Nintendo 8-bit (NES)
Slayer
Innlegg: 17
Registrert: søndag, 17 april 2011 / 20:09
Kontakt:

Re: Jeg reparerte PS3 YLOD ved å putte hovedkortet i ovnen!

Legg inn av Slayer »

Hahaha, kødder du??
Fungerer den fortsatt?
Brukeravatar
B|G1
Site Admin
Innlegg: 98
Registrert: fredag, 15 april 2011 / 23:44
Kontakt:

Re: Jeg reparerte PS3 YLOD ved å putte hovedkortet i ovnen!

Legg inn av B|G1 »

Den fungerer helt utmerket :) Jeg er for tiden på jakt etter noen som kan ta en "reball" av hovedkortet i Norge.
PS4 Pro
Nintendo Wii (Chip+softmod)
Nintendo 8-bit (NES)
Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest